Mediatorul scolar

Mediatorul e omul care face legatura dintre scoala si comunitatea de romi. In zona in care traieste, este de regula cel mai scolit si are influenta sau macar putere de convingere. Pentru ca rolul lui de baza este sa-i aduca pe copii la scoala si, implicit, sa-i convinga pe parinti de importanta si beneficiile educatiei. In plus, are si rolul sa pregateasca scoala pentru a accepta copiii, discutand cu profesorii si autoritatile. Conditiile pentru a deveni mediator sunt: sa traiasca in comunitate, sa vorbeasca romani – daca in comunitate se vorbeste limba -, sa aiba minimum opt clase si sa-si continue studiile pentru a putea fi un exemplu pentru ceilalti. Mediatorii scolari sunt in principiu propusi de comunitate, cu putin ajutor de la ONG-urile rome. In comunitatile traditionale, mediator poate fi chiar bulibasa sau un om respectat si bine vazut.

Una dintre primele atributii ale mediatorului e sa faca recensamantul copiilor din comunitate. Din cauza ca parintii nu au de multe ori acte de identitate, zeci sau chiar sute de copii pot sa ramana in afara scolii fara ca cineva sa stie de ei. “Unele comunitati sunt foarte inchise, traditionaliste, oamenii intra la idei daca ii intrebi cati copii au, sunt foarte suspiciosi”.Daca se duce cineva de-al lor, care vorbeste limba lor, care le explica foarte clar de ce ne trebuie datele astea, sunt sanse mai mari sa stim clar cati copii sunt, ce probleme sunt, pentru a se putea interveni.” Desi nu intra direct in atributiile lui, mediatorul ii ajuta pe parinti si pe copii sa obtina acte de identitate, daca este nevoie.

Dupa ce a numarat copiii, mediatorul trebuie sa-i inscrie la scoala si sa-i urmareasca cum se descurca in primele saptamani. Daca e cazul, poate interveni in primele zile la clasa sa traduca din limba romana in limba romani si invers. Pe langa copiii de scoala, mediatorii ii mai aduc in sistemul de invatamant uneori si pe adolescentii sau chiar pe parintii care au abandonat scoala sau n-au frecventat-o niciodata. “Mediatorii au facut o campanie cu succese foarte mari pentru inscrierea parintilor in programe de a doua sansa. La nivelul tarii sunt mii de oameni care pana mai ieri erau analfabeti si care au posibilitatea acum sa invete.”

Meseria e foarte complexa, mediatorii trebuie sa tina legatura si cu Primaria, Directia de asistenta sociala, Politia sau Biserica. “In familii in care nu exista bani nici pentru o paine, parintele nu-si va face griji de ce nu se duce copilul la scoala. Mediatorul ii poate sfatui, le poate da informatii despre cum sa obtina ajutorul social”, “Uneori mediatorul este singurul de pe strada care stie sa scrie si sa citeasca, asa ca ajuta familiile sa completeze formulare, sa depuna cereri.”

Mediatorii urmeaza un stagiu de formare de un an de zile si lucreaza in acelasi timp in scoala si in comunitate, fiind remunerati cu salariul minim pe economie . Dupa anul in care se formeaza, urmeaza un an de asistenta, adica institutia care-i pregateste va merge in comunitate, ii va ajuta pe cei care au probleme.” Dupa ce trec prin cursuri si au un an de experienta, mediatorii incep sa-si indeplineasca foarte bine misiunea, se deprind cu problemele din comunitatea respectiva, stiu cum sa actioneze.
*(Material preluat din prezentarea d/lui Bogdan Georoceanu, responsabilul cu mediatorii scolari din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii.)

Conform fisei Postului :

Activitatea desfasurata de mediatorii scolari urmareste urmatoarele obiective:

  • monitorizeaza copiii de vârsta scolara care nu sunt cuprinsi în învatamântul de masa si propune conducerii scolii solutii practice, pentru recuperarea educationala a acestor copii si facilitarea accesului lor, daca este cazul , la programe alternative de tip “A doua sansa”, învatamânt cu frecventa redusa ;
  • reprezinta vocea scolii în comunitate si a comunitatii în scoala, este persoana care faciliteaza dialogul si cooperarea între cele doua parti si contribuie la mentinerea si dezvoltarea încrederii si a respectului reciproc dintre scoala si familie, dintre scoala si comunitate;
  • monitorizeaza problemele de orice natura care afecteaza participarea la educatie a copiilor din comunitate si problemele cu care acestia se confrunta la nivel scolar;
  • informeaza autoritatile asupra cazurilor de risc în ceea ce priveste protectia drepturilor copilului;
  • informeaza permanent comunitatea despre beneficiile educatiei incluzive, în scopul descurajarii celor care solicita înscrierea copiilor în scoli separate.

Principiul de baza în relatiile interetnice este egalitatea deplina în drepturi si sanse egale la educatie si afirmare a identitatii.

Mediatorii scolari din Arges

Sunt în nr.de 8 si îsi desfasoara activitatea în urmatoarele localitati:

Nr.crt Nume si prenume Scoala Telefon Adresa de corespondenta
1 Zarneanu Mihaela Elisabeta Coordoantor
CJRAE
Inspectoratul Scolar judetean Arges
0745144966 C.J.R.A.E. Arges
2 Munteanu Nicusor Scoala cu clasele
I-IV Pauleasca
I-IV Troislav
0728394659 Com.Micesti
3 Rafira Dragos Scoala cu clasele
I-IV Gura Pravat
Scoala cu clasele
V-VIII Namaiesti
0755210414 Com.Valea Mare Pravat
4 Tinca Florian Scoala cu clasele
I-IV Valea Cetatuii
Scoala cu clasele
V-VIII Cetateni
0751067991 Com.Cetateni
5 Militaru Marius Scoala cu clasele
I-IV Valea Manastirii
0741435114
0248/299218
Com. Titesti
6 Enache Iuliana Scoala cu clasele
I-IV Bughita
0748870530 Com.Bughea de Sus
7 Nicolae Vasilica Silvia Scoala cu clasele
I-IV Limpedea
0758284822 Com.Mihaiesti
8 Mielu Gheorghe Scoala cu clasele
I-IV Gamacesti
V-VIII Berevoiesti
0767318328
0769119936
Com.Berevoiesti

Comentariile nu sunt permise.